Tips om een burn-out te voorkomen

Natuurlijk kun je burn-out voorkomen en herstellen van emotionele uitputting. Veel Nederlanders tussen de 20 en de 40 jaar zijn mentaal uitgeput. Je bent opgebrand wanneer je minimaal een half jaar altijd moe bent, onrustig slaapt, slecht geheugen hebt en nergens meer tegen kunt. Overspannen zijn is vaak een teken dat je naast mentale klachten ook emotioneel uitgeput bent.  De diagnose burn-out duurt dan vaak niet lang. Symptomen als prikkelbaarheid, vermoeidheid, slecht slapen of nog erger hyperventilatie of paniek gevoelens nemen de overhand. herkenbaar?

1. Positieve gevoelens terughalen

Negatieve, destructieve gedachten en gevoelens brengen je in een vicieuze cirkel. Je ziet doemscenario’s voor je in beelden en je gaat je onbewust met het innerlijke conflict identificeren. Hierdoor voelt jouw zelfstandige onderneming niet meer als een avontuur. Maar je gewaarwordingen in je hersenen ervaren je gezin en werk als stress. Je metaforische luchtballon mand wordt alsmaar zwaarder en vreugde, plezier en enthousiasme zijn de positieve gevoelens je kwijt raakt. Je luchtballon vliegt niet meer.

2. Stop met vergelijken

In onze huidige tijd geven we veel aandacht aan obsessief slagen als man of vrouw. Geld, status, macht, uiterlijk vertoon wordt belangrijk geacht. Behoefte om iets te bereiken en er voor iedereen te zijn (behalve voor jezelf), omdat het lijkt dat de omgeving dit eist, kan een burn-out veroorzaken. Op social media lijkt het gras altijd mooier. Iedereen hoopt je snel terug reageert op appjes en emails. Het voelt alsof we aan zoveel eisen moeten voldoen. Vraag je eens af zijn die eisen van jezelf of van anderen? Besef dat opgefokte verwachtingen, jij op slaat als spanning in je lichaam of als een bedreiging in het hoofd omdat je waarschijnlijk niet aan die eis voldoet. De toekomst is een projectie van het verstand. En als je geen positieve vibraties ervaart door toekomstige inbeeldingen van het Nu, dan kan je daar ziek van worden. Je zit letterlijk vast in de modder. En dat overspannen gedoe is natuurlijk niet leuk. Want herstel van teveel spanning of nare gebeurtenissen kan wel 4 maanden duren, maar opknappen van een burnout wellicht een jaar. Maak dus keuzes waardoor jij kan herstellen.

  • 2 uur per dag internet aan. Meer niet.
  • Stoppen met facebook
  • Stil zijn. Wat wil je hart?

3. Werkdruk verlagen om een burn-out te voorkomen

Verouderde stressresponsen kunnen ook patronen zijn ontstaan door opvoeding, cultuur of jouw eigen perfectionisme, die automatisch reageren op dan al niet ingebeelde stressveroorzakers. Deze stressoren, vaak gedachten in je hoofd, zetten je regelmatig zinloos op scherp. Bijvoorbeeld bij het gebruik van het woordje; ‘moeten’. Of door vastklampen aan iets in toekomst. Loslaten dus, want heb jij ooit iets ervaren, gedaan, gedacht of gevoeld buiten het Nu om?  Ga je prioriteiten na. Wat kan echt niet wachten? Wat zou je kunnen uitbesteden?

Geen werk in het weekend.

  • Gun jezelf rust, even helemaal niets is ook oke.
  • Onderga ontspanning via massage of een hele dag sauna.
  • Wandelen in de natuur.
  • Woordje moeten vervangen voor : ‘Ik mag’

4. Acceptatie van wat Nu is.

De geest en het lichaam zijn onlosmakelijk verbonden. Alles draait om de chi, oftewel energiestroom in je lichaam. Emotionele spanning, zoals boosheid verstoord bijvoorbeeld de energie in je lever. Gaat de trilling van woede overheersen en laat je de boze gedachten over wat iemand jou heeft aangedaan of jij een ander wilt aandoen niet los, dan ontstaat onbewust identificatie met dit ‘pijnlichaam’ oftewel mentale of emotionele patroon. Vechten hier tegen leidt alleen tot meer innerlijk conflict. Je eigen onbewuste angst om je pijn onder ogen te zien doet je trauma’s en emoties juist herleven.

Aanvaarding van ‘wat is’ op dit moment is de oplossing naar loslaten. Accepteer dat dingen niet altijd gaan zoals jij het wilt en er zullen altijd mensen zijn die jou niet behandelen zoals jij behandelt wilt worden. Loslaten is trouwens niet hetzelfde als opgeven. Loslaten is ontspannen. Juist dan kunnen er mooie dingen uit je handen komen, want je energie stroomt namelijk beter. Holistische ontspannende behandelingen waarin energetisch op geruimd wordt en blokkades oplossen, helpen je naar inzichten in je leefwijze. Want vaak heeft een hoog leef tempo gejaagdheid, stress, uitputting en energietekort tot gevolg.

5. Relativeren

Je kan er ook voor kiezen, ‘je shit’ met bijbehorende emoties te bekijken van een afstand. Jij wordt de waarnemer en niet de vereenzelviging met die emotionele pijn. Relativeer. Wees eens minder serieus. Heb je pas iemand verloren of zoveel meegemaakt, waardoor je nog met pijnlijke triggers rond loopt. Dan is het begrijpelijk dat je hoofd vol voelt en je lijf gespannen.

Behulpzaam is dan via de Matrix Methode je aandacht te vestigen op het nare plaatje, gevoel of gedachten. Zonder oordeel leer je kijken als waarnemer of camera. En pas je het positief aan zoals jij het wilt. De identificatie met dat pijnlichaam wordt dan doorbroken! En dat is de MunayQi Stress Transformatie ik in gedachte heb!

6. Ochtendrituelen

Uiteraard zijn (ochtend)rituelen zoals sporten, kennis opdoen via lezen, wandelen in de natuur, mediteren en positieve intenties neerzetten belangrijk om te focussen op wat je wel wilt en om een burn-out te voorkomen. Ook van je af schrijven is prettig, zodat je met een leeg hoofd en dankbaar hart kan gaan slapen.

  • Schrijf op met welke positieve intentie en mindset jij je dag wilt beginnen.
  • Je kan in een dagboek plannen hoe je wil dat je dag gaat. En later op de dag opschrijven waar het mis ging of juist goed.
  • Schrijf elke avond 3 dingen waar je dankbaar voor bent op.

7. Leven in het Nu

Leer in het verleden en toekomst vrij van angst te zijn om een burn-out te voorkomen. En wees vrij van toestand die jij ervaart als gebrek en tekortschieten. Besef; jij in het hier en nu bent, ook al kan je geest vertoeven in de toekomst. Niet meer vastklampen a.u.b., want dat schept angst. Wees je bewust van elk defensief gedrag in jezelf. Wat verdedig je? De sleutel tot loslaten is beseffen je het over leeft en heus nog best goed met je gaat, als je bepaalde dingen niet hebt.

Het streven naar perfectie gaf mij altijd onrust. Nooit goed genoeg zijn. Ik leef nu meer in het heden. En vind het schrijven van blogs en video content maken leuk om te doen, met als doel jij ook gaat resoneren met de vibraties van vertrouwen en vastberadenheid. Dus ik wacht niet meer tot dat mijn vermoeidheid niet meer zichtbaar is in mijn gezicht. En mijn rimpels worden alleen maar meer. Dusss…. gestart met online lesgeven in InnerOuterStrength.

8. Keuzes maken

Tuurlijk zijn er sombere momenten en praktische kanten die geregeld mogen worden. Maar om een burn-out te voorkomen is het echt belangrijk om ook te kiezen voor plezier. Na afhandeling van praktische zaken, keer je weer terug naar je bewustzijn in het huidige moment. Vergeef jezelf zo nodig. Kijk onpartijdig hoe negatieve gedachten als wolken voorbijtrekken. Jij verdient namelijk het allerbeste. Het verstand eist veel bewustzijn op. En ons denken gaat altijd door. Maar dwangmatig denken mag je loslaten. Dit kan je oefenen door je aandacht te richten op je lichaam. Je ZIJN te voelen. Dit ZIJN is een onzichtbaar energieveld dat leven geeft aan wat jij als je fysieke lichaam ervaart. Jij bent al succesvol in zoveel facetten. Sta even stil bij jou successen. Je hebt niet meer tijd nodig. Besef dat je er al bent. Jouw leven is dit moment! Dus hak knopen door.

  • Vergeving
  • Mindfulness
  • Successen vieren

Geef jezelf een cadeautje en visualiseer jezelf zoals jij wenst te zien, met een krachtig gevoel, geluid, en smaak erbij en bedenk een mooie gedachte. Zet vandaag jouw eerste stap hier naar toe. Want doelen verwezenlijk je in het NU!

Vriendelijke groet Jacqueline Brandes

Leave A Comment

Call Now Button
Chat openen
Waar kan ik je mee helpen?