Perfectionisme is een overlevingspatroon

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Perfectionisme is een overlevingspatroon

Perfectionisme heeft heel wat invloed op stress in je leven. De negatieve gedachten die ten grondslag liggen aan perfectionisme halen je eigenwaarde en zelfbeeld best naar beneden. Want perfectionisme is een overlevingspatroon. Jij denkt dat het je veilig houdt en zekerheid geeft alles perfect onder controle te hebben. Maar is dat echt zo?

Is alles dus perfect willen doen gezond en gedisciplineerd? Ik denk het niet wanneer de perfectionist in jou onhaalbare doelen stelt en daardoor je stress niveau in negatieve zin verhoogd.

Niet succesvol

Veel van mijn cliënten verdienen goed met hun creatieve, behulpzame coach business of werk. Zij staan altijd voor andere klaar. Net als jij wellicht, hebben zij een gezin of partner en het perfecte plaatje van de buitenkant. Toch door alles zakelijk op het hoogste niveau te willen uitvoeren en privé er voor iedereen te zijn, behalve voor jezelf, voel je je niet succesvol.  Het perfectionisme gaat je opbreken. Merkbaar door het verlies van energie. Het gevoel op tenen te lopen en laatste krachten te verliezen.

Perfectionistische persoonlijkheid

Er is geen rust. Door altijd maar vanuit overlevingsmodus te reageren, verlies je uit het oog wat echt belangrijk is.  Als jij jezelf herkent in een perfectionistische persoonlijkheid, dan herken je wel dat je vaak de lat zeer hoog legt. Je excelleert graag in wat je doet. En vanuit de hoogste eisen wil je alles zo perfect mogelijk uitvoeren. Jij zelf wil misschien wel de beste zijn of de grappigste of slimste in een groep.

Je bent niet alleen streng en veeleisend voor jezelf, maar aan de mensen om je heen stel je ook hoge eisen.

Als je al aan bewustwording gewerkt hebt, voel je wel de druk en stress die rondom deze hoge eisen ontstaat. Niks is ooit goed genoeg. En daardoor stel je ook vaak dingen uit. Je merkt spanning in je spieren en een vol, wazig hoofd. Misschien zeg jij wel: ‘ik ben nu eenmaal zo’. Dit vind ik een excuus om niet te veranderen.

Perfectionisme is een gevaar voor burn-out

Vaak is het evenwicht tussen ontspanning en werk ver te zoeken. Gevaar voor burn-out is dan ook wel degelijk aanwezig. Als het niet gaat zoals je bedacht had, dan voel je je zeer teleurgesteld. En kiest er dan waarschijnlijk voor om maar door te gaan. Teveel tijd en energie steken in iets waar je toch niet de controle over kan hebben, maakt moe. Maar ja jij gooit er nooit met de pet naar.  Jij ziet jezelf als een ambitieuze, gedreven, ondernemende persoonlijkheid.  Jouw discipline zie je als een kwaliteit.

Jouw discipline zie je als een kwaliteit.

Maar zet je ook grenzen?

Dat is natuurlijk zo als je grenzen zet. Balans inplant tussen werk en ontspanning. En je voluit leeft en geniet in plaats van altijd maar te rennen en te overleven als het ware in alles wat je doet. Maar wanneer je niet meer blij kan zijn van een bepaald resultaat en het voor jouw idee altijd maar beter kan. Dan geniet je niet van de stap vooruit die er wel is. Je viert je succes niet. En laat de uitkomst jouw humeur bepalen.

Het masker van perfect willen zijn

Meestal is dit vanuit je opvoeding erin geslopen. Altijd perfect willen zijn is een masker die een pijnlijke emotie of een kritische stem verbloemt.  Het is een afweermechanisme die je als kind geïntroduceerd hebt toen je vroeger toch wel graag goedkeuring ontving van je ouders. Door strenge ouders of super stimulerende ouders, wilde je het goed doen om te voldoen aan hun verwachtingen. Of je wilde je beschermen tegen afwijzing van vriendjes. Een gevolg hierop kan zijn streven naar perfectie en ongemerkt baseer je keuzes op angst en onjuiste drijfveren. Perfectionisme is jezelf beschermen tegen je kwetsbaarheid.

Het masker van perfect willen zijn

Perfectionisme is jezelf beschermen tegen je kwetsbaarheid.

Tips om perfectionisme los te laten

Maar je kwetsbaarheid maakt je Jou! En kwetsbaarheid heeft niets te maken met zwakte he. Je openstellen en in verbinding komen met anderen door je ware Zelf te laten zien met alle imperfecties inclusief toont lef. Het maakt je menselijk, authentiek en uniek. Tips om perfectionisme los te laten kunnen zijn:

  • Je kernwaarden achterhalen. Heel behulpzaam, want dit zijn waarden die jij belangrijk vindt in je leven.
  • Ook dankbaar zijn dagelijks helpt je aan meer zelfvertrouwen.
  • En om op je pad naar geluk en overvloed te blijven is het goed om jouw energie vreters te verminderen
  • en je energiegevers te omarmen.

Als je dat wil begeleid ik je om hier voor jouw passende rituelen in te vinden. Zodat je meer gaat doen van waar jij vrolijk van wordt.

tips om perfectionisme los te laten

Stop met piekeren en zorgen maken

Jij beseft dondersgoed dat als je niet iets in je perfectionisme verandert, je burn-out kan geraken, je bedrijf uit de running gaat en je relatie wellicht op spanning komt te staan. Je denkt al langer: ‘zo kan het niet langer. Of zo wil ik het niet langer’.

Nou stop met piekeren en zorgen maken. MunayQi natuurgeneeskunde en loslaat-coaching helpt, jou je droomleven en -business vorm te geven volgens de voorwaarden van je Beste Jij. Want ik weet precies hoe je je voelt, ik heb in jouw schoenen gestaan. Zakelijk liep het best goed, privé niet. Ik had te veel ballen in de lucht en dat putte mij uit. Ik verloor mijn energie (en bijna mijzelf in een slechte relatie).

Besluit los te laten

Totdat ik besloot dat het anders moest. Ik begreep dat ik mijn eigen verantwoordelijkheid onder ogen moest zien. Ik was bereid om moeite te doen. De regelmatige terugval en de ups-and-downs tijdens mijn proces kon ik te boven komen door de steun van mijn eigen coach.

Nu bruis ik van de energie en begeleid ik coaches, healers en therapeuten bij het transformeren van stress naar succes. Het draait mijn inziens vaak om die onderliggende overtuiging ‘ik ben niet goed genoeg als..‘.  Deze zelf saboterende gedachten en het perfectionisme als overlevingspatroon kan je besluiten los te laten.

Perfectionisme is een overlevingspatroon

Je bent je beroep niet. Je bent meer dan de winnaar in een sport. Je bent niet je uiterlijk.  Voor de mensen die niet verder kijken dan deze buitenkanten zal je nooit perfect zijn. Anderen hebben altijd een mening. Het heeft dus geen zin om perfectie na te streven voor de ogen van die ander. Maar ga eens nadenken door welke ogen kijk jij naar jezelf? Hoe lief ben jij tegen jezelf?  

Perfectionisme loslaten is jezelf meer waarderen.

Perfectionisme loslaten is jezelf meer waarderen

Leer je zelf waarderen en met zelfcompassie enkel te observeren wat nu is. Observeer het gevoel jij ervaart op dit moment. Tijdens een moment van falen. Tijdens een moment van eenzaamheid. Tijdens een moment van onzekerheid. Let op je taal! Niet zeggen: ‘ik ben bang. Nee ik voel angst’. Waar voel je dit? Kan je dit er heel even laten zijn? Zolang jij beseft dat je je gevoelens en gedachten niet bent, kan je het loslaten! Onthoud dat perfectionisme een overlevingspatroon is. Een copingsmechanisme.

Zolang je beseft dat je je gevoelens en gedachten niet bent,

kan je het loslaten.

Perfectionisme om te presteren en iemand te zijn

Als jij je niet meer belemmert om je gelukkiger te voelen door je overlevingsmodus los te laten, dan ga je makkelijker je doelen realiseren. Want perfectionisme is een overlevingspatroon zoals ik al eerder zei. 

Ik ging altijd veel en hard werken. Ik dacht dat dit nodig was om iets te presteren en om iemand te zijn. Mijn eigenwaarde ging ik dus koppelen aan mijn prestaties of behaalde diploma’s. Onbewust hoopte ik via deze weg op waardering van anderen. Dat kritisch zijn deed me veel piekeren en slecht slapen. Ondanks vermoeidheid gunde ik mijzelf geen rust.

Stress transformeren

Nu sta ik heel anders in het leven. Feedback neem ik ter harte en leert mij om het anders te doen. Als jij je herkent in mijn verhaal en jij ook toe bent aan innerlijke vrede, dan is het tijd om stress te transformeren. Want door onbewust en ondertussen geautomatiseerd gedrag zitten blokkades geheid ook vast in je lijf. Herkenbaar aan pijnlijke spieren en overspannenheid. Je lichaam wil je altijd iets vertellen. Ik geloof erin niets gebeurt zonder reden. Heb jij de wens om op een specifiek gebied in je leven het iets minder perfect te doen… ? Perfectionisme als overlevingspatroon los te laten?

MunayQi helpt bij burnout, perfectionisme, depressie

Ben jij een ondernemende persoonlijkheid die gelooft in persoonlijke groei en van dromen naar doen wilt? Leer jezelf dan accepteren dat je goed bent zoals je bent.

Voor een afspraak zie hier mijn agenda

Neem de regie over je leven en maak je dromen waar.
Klik op de gele knop en bestel gelijk mijn nieuwe boek!

Share deze blog

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Jacqueline Brandes

Jacqueline Brandes

Jacqueline-Alexandra Brandes is natuurgeneeskundig transformatie therapeut. Al 23 jaar coacht ze mensen naar meer zelfvertrouwen, welzijn en geluk door het hervinden van die glimlach in de spiegel. Daarnaast is ze oprichter van de InnerOuterStrength-Academy en eigenaar van praktijk MunayQi, wat betekent: word je beste jij, in liefde vanuit je hart.

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Call Now Button